dissabte, 17 de juliol de 2021

Àlvar Calvet denuncia la degradació del Delta en la seva intervenció al certamen d’art efímer XYZ

Aquest matí, s'ha presentat l'obra guanyadora de la cinquena edició de la convocatòria d'instal·lacions a espais singulars de les Terres de l'Ebre XYZ, impulsada per Lo Pati Centre d'Art Terres de l'Ebre i comissariada per Antònia Ripoll i Eva Cajigos. La proposta Guanyar Terreno de l'artista contemporani Àlvar Calvet (Tremp 1965) ha estat escollida per votació popular entre els tres finalistes seleccionats prèviament pel jurat.

Es tracta d'una obra que denuncia la regressió del Delta i reflexiona sobre la problemàtica dels sediments. Així, Calvet ha instal·lat diversos monticles d'arena al Canal de la Dreta de l'Ebre a Amposta (a la confluència del Passeig Leopoldo Segarra amb l'avinguda de l'Alcalde Palau) sobre els quals ha disposat 33 monedes de terra cuita elaborades amb sediments provinents dels rius del Pallars. Els visitants podran recollir-ne una, amb la condició que s'enduguin 5kg de sorra fins al Trabucador, un dels espais més amenaçats del Delta.

"Més enllà de la qüestió purament estètica, a XYZ sempre intentem que l'obra guanyadora estigui vinculada a l'imaginari del territori, que utilitzi l'art com a denúncia i interpel·li els ciutadans. Amb Guanyar Terreno, Àlvar Calvet presenta una història reivindicativa que a més implica directament a l'espectador", ha explicat Antònia Ripoll,. "Enguany hem rebut una vintena de propostes i hem batut el rècord. I ens fa il·lusió que entre la diversitat de propostes hagi guanyat la d'Àlvar Calvet, perquè és un artista amb trajectòria molt sòlida que, a més, prestigia el certamen", ha afegit Eva Cajigos.

Socialitzar l'art //  Nascut a la comarca del Pallars (on brollen alguns dels afluents del riu Segre, que al mateix temps ho és de l'Ebre), Calvet fa anys que mostra interès per les Terres de l'Ebre i específicament per la gestió de l'aigua i els sediments.  A més, és un autor que incideix en la relació entre l'art i la quotidianitat i sovint convida l'espectador a participar a l'obra. Influït per Sean Scully, Mondrian i el seu coetani Joaquim Chancho, s'inscriu en el corrent abstracte per a fusionar art i vida, obra i públic, i socialitzar l'art dins dels col·lectius més allunyats de la creació artística.

"XYZ és una convocatòria d'art efímer en la qual l'espectador acaba decidint l'obra guanyadora a través d'un procès de votació ciutadana, entre les tres propostes que prèviament ha seleccionat el jurat professional. Per tant, és un projecte nascut per implicar la població. I ho fa doblement, perquè l'obra també s'exposa en l'espai públic amb l'objectiu de traure l'art dels centres d'art i apropar-lo a la ciutadania.", ha explicat Aida Boix, directora de Lo Pati, Centre d'Art de les Terres de l'Ebre.

Accions en espais simbòlics // XYZ és un certamen biennal que vol subratllar la importància del patrimoni natural, històric i cultural del territori, mitjançant intervencions a l'espai públic amb obres de gran format. Per això, les accions de XYZ s'ubiquen en espais simbòlics. Després de passar pel Pont Penjant d'Amposta, la platja del Trabucador, les torres de la Carrova i Campredó, i els Ullals de Baltasar, enguany, les obres han tornat al nucli urbà d'Amposta, a l'espai encaixonat del Canal de la Dreta de l'Ebre, entre el carrer del Grau i l'avinguda de la Ràpita.

El jurat d'XYZ encarregat de fer la selecció inicial ha estat integrat per tres professionals del món de l'art: Rafael Tormo, coordinador general de la Associació d'Artistes de València, Alacant i Castelló i membre fundador de la Taula de les Arts Visuals de la Comunitat Valenciana; Rosa Ferré directora de Matadero Madrid; i Manuel Olveira, director del Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC). A més, el jurat també ha comptat amb la participació amb veu i sense vot d'un membre de la Comunitat de Regants del Canal de la Dreta de l'Ebre, de les comissàries d'XYZ Eva Cajigos i Antònia Ripoll, i l'equip del Lo Pati Centre d'Art Terres de l'Ebre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada